- Topman Elon Musk van ruimtevaartbedrijf SpaceX heeft een nieuw tijdspad uitgezet om mensen naar Mars te brengen.
- Musk denkt nu in 2030 mensen naar de rode planeet te kunnen brengen.
- Experts twijfelen echter sterk of die deadline haalbaar is.
- Lees ook: Waarom de raketten van het Starship-ruimtevaartuig voor reizen naar de maan en Mars niet wit, maar zilver en zwart zijn
Topman Elon Musk van ruimtevaartbedrijf SpaceX heeft een nieuw tijdspad uitgestippeld om mensen naar Mars te brengen. Experts zijn niet overtuigd.
De oprichter van SpaceX gaf in een recente post op X aan dat SpaceX van plan is om in 2026 vijf onbemande Starship-raketten naar Mars te sturen. Afhankelijk van het succes van de onbemande missies zullen de eerste bemande missies twee of vier jaar later volgen.
Musk heeft al eerder ambitieuze tijdschema’s opgesteld om de mensheid naar Mars te krijgen. In 2016 beweerde hij dat bemande missies naar de rode planeet al in 2022 zouden kunnen beginnen.
In tegenstelling tot destijds brengt SpaceX nu regelmatig astronauten en ladingen de ruimte in en heeft het met succes de Starship-raket getest, de enorme raket die Musk naar Mars wil laten reizen.
Ruimtevaartexperts vertellen Business Insider dat het tijdspad van SpaceX nog steeds ambitieus is. Tegelijk is dit in lijn met de tactiek van het bedrijf om ambitieuze doelen te stellen om vooruitgang te boeken, ook als die niet worden gehaald.
“We zijn nog nooit zo dicht bij het sturen van mensen naar Mars geweest”, zegt voormalig NASA-wetenschapper Philip Metzger van de Universiteit van Central Florida. “Ik denk dat de tijdlijn van Musk een beetje optimistisch zal blijken, maar zelfs als we daar rekening mee houden, staan we op de drempel van een nieuw tijdperk.”
Technische uitdagingen voor trip naar Mars
De grootste uitdaging bij elke missie naar Mars is timing. Ruimtevaartorganisaties plannen hun missies wanneer Mars en de aarde het dichtst bij elkaar staan - ruwweg om de 26 maanden - om brandstof en geld te besparen.
SpaceX is van plan om vijf onbemande Starship-raketten naar Mars te sturen in 2026, volgens Musk. Omdat Starship het grootste deel van zijn brandstof gebruikt om in een baan om de aarde te komen, moet het gigantische ruimteschip in de ruimte worden bijgetankt om Mars te bereiken.
Metzger schat dat elk Starship-ruimtevaartuig minstens vier tankvluchten nodig heeft. Dit betekent dat SpaceX in korte tijd veel raketten moet lanceren en technologieën moet perfectioneren zoals Starship-to-Starship docking en brandstofoverdracht tussen twee ruimtevaartuigen.
“De vertrekperiode is beperkt tot ruwweg een maand door de uitlijning van de planeten”, zegt Metzger. “Musk is van plan om vijf Starships naar Mars te sturen in de eerste cyclus, dus dat vereist ongeveer 25 lanceringen in een korte periode.”
Astrofysicus Peter Hague gaf in een post op X aan: “Ik twijfel er niet aan dat ze iets naar Mars kunnen sturen, maar ze zullen vrijwel zeker niet aan hun doel voldoen."
Vergunningen kunnen ook voor vertraging zorgen
De grootste hindernis waar Musk mee te maken kan krijgen bij het halen van deadlines betreft vergunningen van toezichthouders, aldus Metzger. “De grootste uitdaging wordt waarschijnlijk het verkrijgen van goedkeuring van de Federal Aviation Administration."
“De FAA is niet gewend om in zo'n hoog tempo te werken. Ze hebben al zorgen geuit over de impact op het milieu op aarde, zelfs met een beperkt aantal vluchten per jaar. Marsmissies zullen een nieuwe dimensie introduceren, omdat ze invloed kunnen hebben op het milieu van Mars", legt Metzger uit.
Musk en SpaceX zijn de afgelopen weken al de strijd aangegaan met regelgevende instanties. De topman van SpaceX had kritiek op de FAA vanwage een boete van 633.000 dollar en vertragingen in de goedkeuring, waardoor de volgende lancering van Starship twee maanden is uitgesteld.
Musk hekelde de vertraging in een bericht op X en waarschuwde dat “we de mensheid nooit naar Mars zullen krijgen”, als dit soort vertragingen doorzet.
“Het lijkt me uiteindelijk minder belangrijk of SpaceX binnen vier tot zes jaar mensen naar Mars kan sturen, dan het feit dat er een serieuze poging wordt ondernomen om dat echt te doen”, geeft hoogleraar bedrijfskunde Matthew Weinzierl van de Harvard Business School aan. “Het gaat erom dat er talent en kapitaal wordt ingezet voor talloze innovaties, waarvan het gros vooral ten goede zal komen aan de mensen op aarde.”